willy-en-pe-in-afrika

Mozambique

Vanochtend lekker koppie op de veranda. Om 8 uur wordt onze ontbijtmand gebracht, wat een service. Na het ontbijt gaan we kakm an ons boeltje weer pakken en rond 10 uur gaan we op pad. Eerst weer 10 km door het park. We komen zelfs de gevreesde aapjes, crimineeltjes, tegen. Hier waren we voor gewaarschuwd. Goed je spullen opbergen en de tent dicht houden want ze jatten alles. Nou ja zo naast de auto zijn t toch echt gewoon mega schattige beestjes. Afmelden bij de poort en de weg weer op. We rijden direkt de berg op en we hebben zo echt een schitterend uitzicht op t meer. Daarna gaan we landinwaarts. We rijden door kleine dorpjes, zien veel hutjes en kleine huisjes, mensen die wassen in de rivier, was die hangt te drogen op hekjes of in struiken, kraampjes met fruit, braaien, noem maar op. Het is weer n feestje! Op en langs de 80 km. weg lopen veel mensen, fietsen zie je hier bijna niet. Net als kinderwagens. Het is gewoon je spullen in n kruiwagen en t kind er bovenop. En de ukkies natuurlijk bij moeder op de rug. Ook lopen er kinderen, maatje Luuk en Maud op en langs de weg om flesjes nootjes te verkopen. Je kan je toch niet voorstellen dat Luuk op zondag langs de Westerweg loopt om zo een extraatje te verdienen! Voor en na ieder dorpje zitten er hobbels of enorme hobbels in de weg. Ze zijn niet altijd goed zichtbaar dus t is goed opletten. Als je zo'n grote hobbel mist wordt je echt gelanceerd. Het gebeurd ons maar 1 x...naja kan gebeuren. Haren weer glad strijken,tandjes op z'n plek en door rijden ( en dus NOG beter uitkijken) Rond half 2 zijn we bij de grens. Auto parkeren want die blijft hier logeren. Stempeltje Zuid -Afrika stempeltje Mozambique, tis zo gefixed. Dan ist wachten op onze chauffeur en kunnen we naar Gala gala resort in Ponto do Ouro. Na n ritje van 20 minuten zijn we er. We krijgen n leuke cabana. Soort huisje met rieten wanden. Weer totaal anders maar ook weer zo leuk! Tuintje ervoor met n lekker zitje en n hangmat. Dik voor mekaar weer hier. Het hele gebeuren hier is echt helemaal mijn stijl. Lichtjes in de bomen, kleurige kussens, veel mooie planten echt weer n top stekkie. Na een korte rondleiding gaan we naar t strand. Das 400 meter verder dus goed te doen. We lopen door een restaurant, moeten een paar trappen af en dan zijn we er. Het wordt al hoog tij dus de zee kunnen we nu niet meer in maar aan t strand ist ook lekker. Dan klimmen we de trappen weer op en schuiven aan in t restaurant. Eerst n foccacia en dan gegrilde vis, heerlijk!. Ijsje toe en weer op naar Gala gala. Daar zetten we een koppie en dan hop de hangmat in. Lekker chillen, t was weer n mooie dag!

Bootsafari en game drive

Om 6 uur gaat de wekker. Op de veranda met een kopje koffie, dierengeluiden om je heen das geen straf. Om 7 uur worden we opgehaald, ritje van n kwartiertje naar de boot. Onderweg komen we al weer heel wat dieren tegen en dat verveeld nooit. We komen aan bij het meer en gaan op t bovendek(je) zitten. Het is n heerlijke boottocht. Onderweg zien we kuddes buffels en neushoorns, een groep giraffen die langs de waterkant staan te drinken en het inmiddels gebruikelijke pakket. Impala's, kudu's, pumba's enz. bijna allemaal met jonkies. Aan de overkant van het meer liggen 2 neushoorns langs de waterkant, prachtig om te zien. Het zijn echt enorme beesten. Even verder zwemmen nijlpaarden ook weer schitterend. Zo vanaf het water is het toch weer anders, maar het is n mooi tripje. Rond 10 uur zijn we weer terug bij de tent. Onze ontbijtmand wordt gebracht, V.I.P. of niet dan!!! en we gaan lekker ontbijten. Dan de inmiddels soft tub in. Het water is lauw maar heerlijk bij deze tempetatuur want het is erg warm, 33 graden! We hebben onze privé pool zo. We gaan lekker luieren, beetje lezen, beetje plonzen. Om 3 uur worden we opgehaald voor de game drive. Het gebied is hier weer heel anders als wat we al hebben gezien. We rijden hier alleen maar over zandpaden. We zien in t begin niet zoveel dieren maar tis evengoed een jeepsafari xxl. Net als we denken, t wordt een mooi rondje door de bush duikt naast ons een olifant op, en n enorme. Wij schrikken ons rot en hij ook. Wow! Daarna spotten we nog n luipaard en onze Big 5 is compleet! Lekker belangrijk, maar toch we hebben m. Verder loopt er nog van alles rond, veel pumba"s, impala's en kudu's maar ook struisvogels en adelaars en n emorme kudde buffels. We stoppen op de berg met uitzicht op de rivier. Prachtig weer! Rond half 7 zijn we weer terug. Fikkie in de braai, fikkie in de hot tub en mooi zitten. We hebben weer n mand met lekkers gekregen. Worst, een spies vlees, tosti's met cheddarkaas, tomaat en ui, salades en mars mellows toe. Dik voor mekaar, we redden ons hier wel dus. Na het eten en de afwas de hot tub weer in. Geweldig zo, dit is toch pure verwennerij!! Morgen naar Mozambique.

Pongola Game Reserve

We worden op tijd wakker en gaan n koppie doen op het terras. De dames, 2 prachtige goedlachse Afrikaanse vrouwen, donker, volslank, zwarte kniekousen onder hun uniform en op crocks zetten intussen het ontbijt klaar. Het zijn net hipo"s gewicht op t ene been, gewicht op t andere been, slow but steady en alles komt goed. Na een heerlijk ontbijt met een prachtig uitzicht gaan we nog even chillen. Dan is t toch echt tijd om dit paradijsje te verlaten. Rond 10 uur gaan we op weg. We rijden nog even door t park en gaan dan de grote weg weer op. Rond 1 uur zijn we bij de grens. Weer dat spelletje met die stempeltjes. Eerst Swasiland uit en dan Zuid -Afrika weer in. Na zo'n 30 km zijn we bij t park. Aanmelden en dan nog 10 km . voor we bij het kamp zijn. Rode zandpaden, impala's, kudu's, pumba', zebra's t is weer n feestje. Bij het kamp melden we ons aan en met de mand met het braaipakket gaan we op weg naar de tent. Het is weer schitterend. We kijken vanaf onze veranda zo over de bush op n meer. Pé roept al de hele week dat t net n honymoon is zo mooi maar t is echt weer ongelofelijk dit. Spullen in de tent en badpak aan. Van achter onze tent loopt er een pad naar het zwembad. Ook hier weer een prachtig uitzicht. Ff plonzen en dan lekker liggen. Af en toe steekt er ff een beessie z'n kop over de rand van t zwembad of we goed liggen. Het is hier weer fantastisch! Als we weer bij de tent komen maken we een vuurtje voor de hot tub en eentje voor de braai. Mandje vol lekkers erbij, het eten is weer top voor elkaar. Daarna nog een bakkie en straks nog even de hot tub in. Morgen staat t wekkertje om 6 uur. Om 7 uur gaan we een bootsafari maken. Zin in!!

Swasiland

Vanmorgen zijn we vroeg wakker, koppie op de veranda en dan op naar t ontbijt. Lekker weer met uitzicht op de rivier. Dit keer weinig beessies. Gisteravond hoorden we de nijlpaarden brullen maar nu zijn ze goed verstopt. We hebben een heerlijk ontbijt en gaan dan op naar de auto. Er is hier n tankstation dus we vullen de boel even af. Een goedlachse dame zeemt nog even al onze ramen en dan kunnen we gaan. We spotten meteen al wat olifanten en n giraf. De bush is hier veel dichter dus de dieren ook moeilijker te spotten. Maar we genieten weer. We worden zelfs geseind dat er cheeta's te zien zijn. We zien ze, onder n boom op zo'n 50 meter van de weg. Echt zo bagger dat mn camera stuk is maar ons eigen interne geheugen is gelukkig nog lang niet vol. We verlaten het park en rijden op weg maar de grens. Daar aangekomen eerst n stempeltje halen dat we Zuid-Afrika uitgaan, dan de auto weer in, naar de slagboom stempeltje controleren. 50 meter verder weer melden bij loketje 1, stempel bij loketje 2, auto aanmelden loketje 3 en 100 rand betalen ( 5 euro). Dan met t hele zwikkie naar de volgende slagboom, weer controleren maar dan zijn we er ook. We moeten nog zo'n 150 km rijden. Het uitzicht is weer fantastisch, we rijden heuvel op, heuvel af, door dorpjes, heel anders en afwisselend hier. Kraampjes met babybedjes, naast n kraampje met jerrycans benzine, kleine kindertjes in schooluniformpjes, kappertjes, eettentjes, noem maar op. Dan een markt, 20 kraampjes met uien, in n eender netje, zelfde opgestapeld, dame erachter, slapend of hangend wachtend op n klant. Tis echt weer genieten. We komen aan bij Mlilwane Wildlife Sanctuary. Door de poort en we spotten direct weer beessies. Pumba's duiken op voor de auto, zebra's met jonkies lopen langs, het blijft een pracht gezicht. Om half 3 komen we aan bij Reilly's Hilltop Lodge. Echt spectaculair! Het is n huis uit 1900 waar wij een kamer hebben geweldig! Uitzicht op t dal, witte smeedijzeren tafeltjes en stoeltjes op t terras voor onze kamer. Een slaapkamer uit grootmoederstijd, maar ik ben tenslotte ook n grootmoeder. Tis n pareltje weer. De koffie staat klaar en we gaan lekker ff relaxen. Pé heeft een sunset tour geboekt, wat een romanticus! We zijn van de week 33 jaar getrouwd maar ik wil er nog wel 33 bij! Om 5 uur worden we opgehaald met een Land Rover. Senso, de driver rijd ons eerst door het park, weer beessies kijken. Dit is Kruger light zeg maar, de Big 5 is er niet maar dan blijft er nog genoeg over. Het zijn hier vooral grasvlaktes met wat bomen dus we kunnen alles uitstekend zien. Daarna gaan we de berg op. Het uitzicht is echt spectaculair. Hier heb ik zelfs geen woorden voor, zo mooi! Bovenop de berg stappen we uit en zien we de zon achter de bergen verdwijnen. Het is echt schitterend hier! Wat een prachtige ervaring weer. Senso heeft zelfs een biertje voor ons mee genomen. Nou proost, dat we nog maar heel veel van deze dagen mogen beleven. Het begint al aardig donker te worden dus gauw weer terug naar Reilly's. Ook dit is weer bijzonder, een soort jeepsafari by night. Bij Reilly's aan gekomen kunnen we zo aanschuiven voor het diner. Er is op terras in de tuin een kampvuur gemaakt en daar staan tafeltjes omheen, n soort dienbladen op pootjes. We krijgen eerst soep en daarna staat er een buffet klaar. Het houdt maar niet op, wat een verwennerij. Vanaf dit terras kijk je ook zo het dal weer in met alle lichtjes van de huizen. Het is echt n sprookje hier. Na het buffet nog een dame blanche toe. Dan gaan we met een kop koffie nog op het terras voor onze kamer nagenieten van deze dag. Op de geluksladder van 1 tot 10 geef ik vandaag een 25. Dit is geen dag met een gouden randje het is gewoon een gouden dag!

Overnachten in het Kruger Park

Vanochtend lekker ontbijten op de veranda. Zonnetje is al op, korte broek kan weer aan ik kan hier toch wel aan wennen hoor! Dan de spullen in de auto en weer op pad

We rijden weer naar de ingang van t Kruger Park. Aanmelden en door. We moeten 140 km. het park door om bij het kamp te komen waar we gaan overnachten. We rijden rustig aan en kunnen gelukkig geregeld stoppen om beesten te spotten. We zitten nu in een gewone auto dus veel lager als gister en we hebben geen gids met eagle eyes mee die alles voor ons afspeurt. We zien dus zelf veel minder maar alle beestjes denken met ons mee en steken gewoon voor of achter de auto de weg over. Olifanten, veel olifanten, impallas, giraffen, bavianen. Tis weer n pracht. We lunchen weer bij t restaurantje in t park en gaan dan verder. Een zandpad op, dit moet t zijn. Maar de weg ligt hier wat lager en t gras is wat hoger dus we zien vooral heel veel weg. Tot we een truck langs de kant zien staan, ze seinen al naar ons. Supermooi zicht op een leeuw die als n fotomodel onder n boom ligt, prachtig! Na nog n stukje de zandweg keren we om. Google maps begint te twijfelen dus we kiezen voor de hoofdweg. Mooie natuur weer en lekker beestjes spotten. Wilfreda Vonk is in haar hummetje (en Pé ook). We rijden nog een groep bavianen tegemoet, ze lopen voor, langs en achter de auto als er plots een soort paniek is. Er komt een wild dog uit de bosjes, je weet wel 1 van die 250. Nou die gaat tegen zo'n groep niks beginnen maar tis toch bijzonder om te zien. We spotten nog veel olifanten, groepen dieren bij waterplaatsen, er steekt eens een giraf over en google maps raakt in de war. Kak, dan wij ook. De schade valt mee, we rijden een paar km terug en we hebben de weg weer te pakken. Rond half 5 komen we bij t kamp. Voor we naar binnen rijden moeten we over een brug. Daarnaast liggen 2 krokodillen, die hadden we nog niet gezien! Gauw de spullen in het huisje en naar het restaurant. Daar is een heel groot terras langs een rivierbedding. We spotten al buffels en nijlpaarden. Mooi zitten, biertje erbij dit is toch wel n mooie beloning na zo'n lange dag. We zitten heerlijk en ik zie ook wat nijlpaarden naar ons kijken. Jaloers op dat biertje natuurlijk en ze zien ook niet elke dag een echte kippenboer. We bestellen nog wat te eten en als t donker wordt zien we nog net de nijlpaarden het water uit klimmen en de bush in sjokken. Wij sjokken naar ons huisje, lekker koppie doen op de veranda en dan naar bed.

Op safari

Vanmorgen vroeg uit de veren. Om half 6 worden we opgehaald door Goodman, onze driver/ gids voor vandaag. We zijn de enige dus we hebben n prive tour, hoe luxe! We rijden naar de ingang van het Krugerpark. Na de nodige formaliteiten mogen we naar binnen. Bakkie koffie scoren en t feest kan beginnen. Het Kruger Park is geloof ik net zo groot als Nederland en t is altijd maar afwachten waar de beestjes zijn en of je ze kan zien. We komen direct al wat olifanten tegen, zebra"s en n jakhals. Wat een goed begin. Goodman verteld dat hij heel graag wild dogs tegen wil komen. Er leven er maar zo'n 250 in t park dus die kans is erg klein. Half uurtje later is t raak, een roedel van zo'n 15 stuks langs de weg en wij met onze snuffert er bovenop. Geweldig. Eigenlijk zijn t n soort hele lelijke honden maar als ze zo zeldzaam zijn en je gids zo uit zn plaat gaat doe je gewoon mee. Er komt nog n hyena aankuieren, we gaan lekker. We speuren ons rot. Ik voel me net de vrouwelijke Freek Vonk, Wilfreda Vonk zeg maar. We zien buffels, impalas, waterbokken, gnoes en zelfs n groep leeuwen. Het is echt n bonusochtend zo! 1 Minpuntje, of eigenlijk minpunt, m'n camera stopt er mee. Kak! Dan maar met de mobieltjes verder en de rest slaan we op in ons eigen interne geheugen. Als we naar het restaurantje rijden in t park zien we n olifant met z'n voorpoten tegen n boom staan. Met z'n kop duwt hij tegen de stam en door t schudden vallen de vruchten uit de boom op de grond. Hij heeft gelijk, wij lekker lunchen hij ook! We eten lekker wat en daarna gaan we weer op pad. Volgens Goodman zijn we n dreamteam omdat we al veel verschillende dieren hebben gezien. Nou we laten ons weer verrassen! We hebben nog niet de hele Big 5 gezien maar dat zal ons een worst wezen. Vandaag is gewoon een hele mooie surpriseparty. En we feesten weer door, zebras, giraffen, zelfs n kudde olifanten die voor ons de weg over wandelt, inclusief jonkies. Struisvogels en zelfs een neushoorn, nr 4 al van de 5. Ook het park zelf is prachtig.

De bomen zijn op veel plekken niet hoog en het is wat heuvelachtig. Waar je ook om je heen kijkt zie je bush tot aan de horizon toe. Erg indrukwekkend. Volgens Goodman kunnen we 100 km ver kijken. Als hij er de helft naast zit is t nog ver. De rit is dus prachtig en we zien echt zoveel verschillende dieren, teveel om op te noemen. Ook hele kuddes met zebras, gnoes, impalas en kudu's bij elkaar echt super. Rond 4 uur is t toch echt tijd om het park te verlaten. Moe maar zeer voldaan gaan we weer op weg naar de tent. We rijden nu langs het Kruger Park en zelfs nu zien we nog olifanten, giraffen en zebras. Deze hele dag is voor mij gewoon net pakjesavond! Bij de tent gauw even hout halen en vuur maken voor de hot tub en de braai. De safari gaat gewoon door want de aapjes lopen over t dak van onze tent en de auto, en ze klimmen in de bomen. Als ze zien dat er bij ons niks te halen valt gaan ze door richting de buren. Top! Het schijnen nl. kleine crimineeltjes te zijn. Na het eten nog lekker dobberen in de hot tub en dan naar bed. Wat een orachtige dag weer ( en er is nog niet eens 1 week om!)

Hoedspruit

Vanochtend weer lekker ontbijten op de veranda. Bas even bellen want die is 25 geworden vandaag. Daarna spullen pakken en weer op pad. We kunnen niet de ' gewone' weg nemen want die is geblokkeerd. Er zijn demonstraties en dat wil er wel eens geweldadig aan toe gaan. Ommetje maken dus ( 100 km). Maar dat is geen straf. Na 40 km. potboles komen we op de grote weg. De weg is glad, de omgeving geweldig en het uitzicht fantastisch. Het laatste stuk wordt het weer werken. Naast potholes zijn er ook koeien en geiten op de weg, een leuke uitdaging dus. Rond 2 uur komen we aan op t kamp. We hebben al zebra's, pumba's en impalas gespot. Het kamp bestaat uit 10 tenten rond een meertje. Echt schitterend hier. We brengen onze spullen naar de tent en nemen dan een frisse duik in t zwembad, heerlijk. Het is ruim 30 graden dus dat zwembad past ons wel. Terug bij de tent komen de mensjes van het kamp ons eten brengen en de hot tub en braai aansteken. Wat een luxe! We braaien ons vlees, er is genoeg, salade erbij, top geregeld en eindigen met marsmellows. 's Avonds gaan we lekker de hot tob in, dit is echt zwaar genieten. Om half 11 gaan we naar bed. Morgen staat t wekkertje op half 5 . We hebben een safari geboekt dus dat beloofd wat!!

Graskop

Na een heerlijke nacht beginnen we de dag op de veranda met een kop koffie en n lekker ontbijt. Daarna ff chillen, douchen en dan op pad. We gaan naar Graskop. Daar kan je met een glazen lift 51 meter naar beneden een kloof in en t schijnt erg mooi te zijn. De weg zit weer lekker vol potholes, grote gaten of kraters!, dus het is niet saai. Het uitzicht is weer schitterend. Na 3 kwartier komen we aan in Graskop, auto parkeren en de lift in. Het is inderdaad schitterend! We dalen rustig af en de liftboy maakt ondertussen 14! fotoos van ons. Wou ik al. Maar goed, we landen in n inheems bos, heb ik uit de folder, een erg mooi bos zeg maar. Houten looppaden erdoor en touwbruggen, prachtig hier. Halverwege komen we langs een waterval , mooi stukje natuur hier weer zeg!. Na onze trip gaan we weer met de lift omhoog. Boven kan je over lange touwbrug naar de andere kant van de kloof lopen, geweldig! Prachtig uitzicht weer op de waterval en dus 51 m. boven dat inheemse bos. Aan de overkant nig ff een foto schieten en met de touwbrug weer terug. Je kan ook ziplinen over de kloof, heen en terug. Ik wil dat mee maken, pakkie aan en gaan. Wat een belevenis, vlegen zonder vleugels en prachtig uitzicht! Daarna nog ff een koppie en de auto weer in. Tussenstop bij de Spar voor een pot gel en dan naar het Panorama Restaurant vlak naast de kloof. Het wordt ms vervelend, maar een tafeltje aan het raam, met mijn vriendje, fantastisch uitzicht en heerlijk eten, dan kan je dag toch niet meer stuk! Na het eten  weer op naar de tent. We stoppen nog even bij n winkeltje langs de weg, mijn Pé wil shoppen!! Is ook wel schattig hoor, 2 dames onder n overkapping met hun handeltje. Hij koopt bij de eén n armband en bij de ander n sleutelhanger. De dames gaan nog even met hem op de foto, iedereen weer happy. Op pad maar weer. We besluiten een andere afslag te nemen, ms zijn daar wel minder potholes. Nou dat klopr, die zijn er niet, ook geen asfalt trouwens. Tis zeg maar net als ons pad voor het bestraat werd, maar dan slechter. Maar goed in Spanje fietsen we op zulke paden dus met een auto zal dat ook wel lukken en google maps vind dat t een weg is. Karren maar dus. De weg is slecht maar het uitzicht weer schitterend, dus geen slechte keus. Tot....er na 7  1/2  een dikke kabel over de weg hangt waar we met geen mogelijkheid langs of onderdoor kunnen, ook niet durven trouwens. Omkeren dus em t hele stuk weer terug. Dit gebied heet trouwens Sappi, zegt al genoeg, toch?? We bereiken de 'normale' weg weer en zigzaggen naar de tent. Daar nemen we een welverdiende frisse duik in t zwembad. Na r zwemmen lekker bankhangen op de veranda. Als de muggies komen gaan we naar binnen. Tante Ginie moest eens weten dat we zo genieten van haar centjes. Voor degene die haar niet kennen, Tante Ginie is wijlen Pé zijn zeg maar geust lievelingstante.. En ze heeft m wat nagelaten. Dus...we zijn nu op vakantie van het geld van Tante Ginie...enz. Tot morgen!