willy-en-pe-in-afrika

Swasiland

Vanmorgen zijn we vroeg wakker, koppie op de veranda en dan op naar t ontbijt. Lekker weer met uitzicht op de rivier. Dit keer weinig beessies. Gisteravond hoorden we de nijlpaarden brullen maar nu zijn ze goed verstopt. We hebben een heerlijk ontbijt en gaan dan op naar de auto. Er is hier n tankstation dus we vullen de boel even af. Een goedlachse dame zeemt nog even al onze ramen en dan kunnen we gaan. We spotten meteen al wat olifanten en n giraf. De bush is hier veel dichter dus de dieren ook moeilijker te spotten. Maar we genieten weer. We worden zelfs geseind dat er cheeta's te zien zijn. We zien ze, onder n boom op zo'n 50 meter van de weg. Echt zo bagger dat mn camera stuk is maar ons eigen interne geheugen is gelukkig nog lang niet vol. We verlaten het park en rijden op weg maar de grens. Daar aangekomen eerst n stempeltje halen dat we Zuid-Afrika uitgaan, dan de auto weer in, naar de slagboom stempeltje controleren. 50 meter verder weer melden bij loketje 1, stempel bij loketje 2, auto aanmelden loketje 3 en 100 rand betalen ( 5 euro). Dan met t hele zwikkie naar de volgende slagboom, weer controleren maar dan zijn we er ook. We moeten nog zo'n 150 km rijden. Het uitzicht is weer fantastisch, we rijden heuvel op, heuvel af, door dorpjes, heel anders en afwisselend hier. Kraampjes met babybedjes, naast n kraampje met jerrycans benzine, kleine kindertjes in schooluniformpjes, kappertjes, eettentjes, noem maar op. Dan een markt, 20 kraampjes met uien, in n eender netje, zelfde opgestapeld, dame erachter, slapend of hangend wachtend op n klant. Tis echt weer genieten. We komen aan bij Mlilwane Wildlife Sanctuary. Door de poort en we spotten direct weer beessies. Pumba's duiken op voor de auto, zebra's met jonkies lopen langs, het blijft een pracht gezicht. Om half 3 komen we aan bij Reilly's Hilltop Lodge. Echt spectaculair! Het is n huis uit 1900 waar wij een kamer hebben geweldig! Uitzicht op t dal, witte smeedijzeren tafeltjes en stoeltjes op t terras voor onze kamer. Een slaapkamer uit grootmoederstijd, maar ik ben tenslotte ook n grootmoeder. Tis n pareltje weer. De koffie staat klaar en we gaan lekker ff relaxen. Pé heeft een sunset tour geboekt, wat een romanticus! We zijn van de week 33 jaar getrouwd maar ik wil er nog wel 33 bij! Om 5 uur worden we opgehaald met een Land Rover. Senso, de driver rijd ons eerst door het park, weer beessies kijken. Dit is Kruger light zeg maar, de Big 5 is er niet maar dan blijft er nog genoeg over. Het zijn hier vooral grasvlaktes met wat bomen dus we kunnen alles uitstekend zien. Daarna gaan we de berg op. Het uitzicht is echt spectaculair. Hier heb ik zelfs geen woorden voor, zo mooi! Bovenop de berg stappen we uit en zien we de zon achter de bergen verdwijnen. Het is echt schitterend hier! Wat een prachtige ervaring weer. Senso heeft zelfs een biertje voor ons mee genomen. Nou proost, dat we nog maar heel veel van deze dagen mogen beleven. Het begint al aardig donker te worden dus gauw weer terug naar Reilly's. Ook dit is weer bijzonder, een soort jeepsafari by night. Bij Reilly's aan gekomen kunnen we zo aanschuiven voor het diner. Er is op terras in de tuin een kampvuur gemaakt en daar staan tafeltjes omheen, n soort dienbladen op pootjes. We krijgen eerst soep en daarna staat er een buffet klaar. Het houdt maar niet op, wat een verwennerij. Vanaf dit terras kijk je ook zo het dal weer in met alle lichtjes van de huizen. Het is echt n sprookje hier. Na het buffet nog een dame blanche toe. Dan gaan we met een kop koffie nog op het terras voor onze kamer nagenieten van deze dag. Op de geluksladder van 1 tot 10 geef ik vandaag een 25. Dit is geen dag met een gouden randje het is gewoon een gouden dag!

Nelie

Wat super allemaal, veel moois, veel indrukken, kortom puur genieten ?!!