willy-en-pe-in-afrika

Weer naar huis!

Vandaag dan toch echt de laatste dag. Lekker rustig ontbijten, nog ff zwemmen, douchen, koffertje pakken, nog zo'n lekkere verse ananassap... Om 12 uur haalt Emanuel, onze chauffeur ons op. Het is ruim 30 km. naar t vliegveld maar de weg is zo slecht dat we na n half uur pas 9 km. hebben gereden. Maar we komen uiteindelijk in Accra. Eerst stoppen we bij de vuurtoren. Die kan je beklimmen alleen niet vandaag. We mogen wel de school bezoeken, ook best. We worden direct plat geknuffeld door n stel ukkies. We lopen een rondje en mogen de klaslokaaltjes in. Heel anders als in Sunyani maar toch leuk om te zien. Dan rijden we door naar t Kwame Nkrumah Memorial Parc. Een heel mooi park met fonteinen ter ere van de 1e president van Ghana. We lopen een rondje, nemen wat fotoos en gaan dan naar de craftmarket. Een hele leuke overdekte markt met veel kleding, en kunst. Maar er zijn heel veel verkopers en 2 meisjes uit Nederland die willen rond snuffelen. We mogen in alle winkeltjes kijken, graag zelfs, zijn iedereens sister en krijgen overal special discount. We kopen nog wat kleine souveniertjes maar als we voor de 60e x een magic bag onder onze neus gedrukt krijgen ist mooi geweest. De auto weer in en op naar Oxford Street, de P.C.Hooftstraat van Accra. Daar zit Frankies en daar wil Ilse heel graag eten, ik ook trouwens. Het restaurant is op de 1e verdieping en we gaan voor t raam zitten, gratis vermaak. Het is heel druk op de weg en er zijn een paar parkeerplaatsen recht onder ons raam. Dubbel parkeren, lekkerrr....maar met een parkeermeneertje. Als er een auto weg moet houdt hij het verkeer tegen, gebaart driftig welke kant de chauffeur op moet sturen en als de auto op de weg is mag t verkeer weer verder. Mooiste is natuurlijk als de achterste auto weg moet, want dan moeten er 2 auto's in die drukte de weg op. Prachtig om te zien. We eten een soort wrap, erg lekker en dan gaan we nog even naar Global Mamas, een fairtrade winkel op loopafstand. Als alle cedis op zijn gaan we weer naar Emanuel. Half 5, mooie tijd denken we. Het is nog 7 km. naar het vliegveld maar daar doen we 5 kwartier over. Ongelofelijk wat een drukte. En waar de auto's stil staan daar lopen verkopers. Koopwaar op t hoofd. Ze verkopen echt van alles,  plantane, drinken, bofrot of andere etenswaar maar ook wc matten, personenweegschalen, wc papier, tassen, kleding, opladers, startkabels, je kan het zo gek niet bedenken. Er is dan wel veel file voor t weekend maar je kan onderweg wel meteen je weekendboodschappen doen. Zo langzaam als het onderweg ging zo snel gaat t op het vliegveld. Binnen een half uur is onze koffer ingeleverd en zijn we door alle controles. We plakken aan alle kanten maar zien dan tot onze grote verrassing een douche ruimte YES!!! Lekker ff douchen en schone kleren aan. Daarna wat drinken en aftellen. Wat is het weer n ongelofelijke mooie reis geweest echt n prachtige belevenis. We hebben veel mee gemaakt, hard gewerkt, veel gelachen, veel lol gehad met de kids. We hadden n prachtig team vrijwilligers en dat maakt alles toch nog ff mooier. We hebben genoten van ons dreamteam in de keuken die heerlijk voor ons kookten. Ik heb weer n heel klein steentje bij kunnen dragen aan het mooie werk dat Mariette en Moses hier doen. En natuurlijk heel bijzonder dat ik dit samen met Ilse heb kunnen doen. Ik hoop nog n x terug te komen hier we zullen het zien, maar dan wel samen met Pé en wie weet wat ( klein) kinderen. Ghana is 10 jaar terug in mijn hart geslopen samen met alle kindertjes van Hanukkah. Als ik weer ga laat ik t weten. Bedankt voor het meelezen en jullie lieve reacties. Vanaf morgen ben ik weer live aanwezig aan de Westerweg. Tot gauw!

Judith

Zoals Bently vanavond zei.. snel slapen, morgen is oma weer thuis!! Genoten van alle mooie verhalen. Toppers zijn jullie!! Tot morgen ?

Willy Roozendaal

?

Kees

Welkom thuis. Nogmaals, een prachtig verhaal!

Anja

Je hebt me helemaal meegenomen in je verhalen, prachtig om je zo te hebben kunnen volgen.
En dan die foto's, Dan heb je er een beeld bij, geweldig.
En hoe fantastisch dat je dit met Ilse heb mogen doen, heel waardevol.
Nou meid, Welkom thuis, geniet daar ook weer van.