willy-en-pe-in-afrika

Elmina

Na een plakkerige nacht, het is hier 's nachts nog 27 graden, worden we wakker met onweer en n hoosbui. We gaan ontbijten want om 9 uur komt de taxi om ons naar Elmina te brengen. Maar om 9 uur regent het nog steeds dus het plan wordt opgeschoven. Tja het is hier dus ook niet altijd rozengeur en zonneschijn. Maar om 10 uur gaan we toch die kant op, de regen is bijna gestopt. Leo en Tilly gaan met ons mee. Door de regen is de toch al slechte weg nog veel slechter geworden. Noem het een uitdaging. In Turkije zou je grof geld betalen voor zo'n jeepsafari. Het eerste deel is echt bar slecht en komt uit op een geasfalteerde hoofdweg. We halen de hoofdweg bijna. Auto aan de kant, motorkap open en fini. We kunnen overstappen op de trotro naar Elmina. Dit is een lokale taxibus die nooit vol raakt. Dit gaat helemaal op z'n Jan Henselmans, als t niet past....Maar goed we komen in Elmina aan, laatste stukje nog n taxi. Elmina Castle is n slavenfort. Iets met cultuur en geschiedenis en n gids die heel snel en zachtjes Engels praat. Maar we weten het toch aardig te volgen en krijgen een toer door het hele gebeuren. Toch wel interessant. Als we naar buiten lopen komen er net n hele bups schoolkinderen aanlopen keurig in n rijtje, stuk of 100. Er staar 1 touringcar, das dus ook op z'n Jan Henselmans gegaan, ongelofelijk! Wij lopen naar de haven om de vele boten te bewonderen. Zo veel en zulke mooie kleuren hier krijg je echt geen genoeg van. Dan lopen we door naar n restaurant. Wat we willen eten??? Vis natuurlijk, snapper met patat, verser kan het hier niet. Daarna lopen we het stadje door. Je kijkt je ogen weer uit. Kleurige winkeltjes, armoedige hutjes, kindjes die uit school komen die graag met je meelopen, Obruni cedi... Mannen die n soort bordspel zitten te spelen, overal geiten, open stinkende riolen maar dan wel weer veel kindjes in schone kleertjes, hoe dan! Een klein mannetje steekt een takje in n flessendopje en rent over straat, het gaat nergens over maar hij is blij. Een meisje loopt in een winterjas met bontkraag maar wel op blote voeten en ga zo maar door. Het is n mooi lopie en als we weer bij de haven aankomen nemen we een taxi terug. Het laatste deel is weer bar en boos en we glibberen met de auto richting Twitter. Maar we hebben het gered!!
We gaan ff lekker chillen en tegen de avond lopen we naar t strand. Dit is onze laatste dag hier, morgen gaan we naar Krokobite. We nemen nog n borrel met Leo en Tilly en gaan nog samen eten. Daarna n glibberige voetsafari terug naar Twitter.

Tjitske

Weer een heel leuk verhaal!