willy-en-pe-in-afrika

Rust aan de kust

Vannacht prima geslapen, lepeltje-lepeltje met Ilse. Vanochtend eerst lekker uitgebreid ontbijten, we hebben vandaag alle tijd. Na het ontbijt zwemkleding aan met een jurkje erover. We gaan eerst lekker lopen langs het strand. Het is daar al een drukte van belang met vissersboten die uit zee worden getrokken. Ze maken een soort rail van planken, daar dwars op boomstammen, mannetje achter de boot om te duwen en zeker 20 man ervoor om met de lange touwen die aan de boot zitten de boot op het strand te trekken. Boot stukje vooruit, achterste boomstam weer naar voor, bootje weer stukje vooruit, enz. Het zal je job maar wezen. Naast de boot staan al vrouwen met grote schalen klaar om de vis te kopen en verkopen. Het is weer een prachtig gezicht. We lopen een flink stuk, zoeken wat leuke schelpjes, maken hier en daar een fotootje, gewoon een doorsnee toerist zeg maar. Aan de rand van het strand staan op sommige plekken verlaten huisjes. Het lijkt wel n oorlogsgebied, muren half vergaan, geen dak meer, deuren scheef of weg. Waarschijnlijk allemaal vergaan door het water van de oceaan. We lopen tussen de huisjes door en hoe verder we landinwaarts lopen hoe meer het opknapt. We komen zelfs in een soort winkelstraatje. We lopen er een stukje door, kopen een flesje drinken, zwaaien links en rechts en komen dan bij n schooltje. Een koppel kids maatje Dex en Bently staat naar ons te zwaaien. Wij lopen heen en gaan n liedje voor ze zingen ABC, in t Engels. We hebben tenslotte in een ver verleden nog carierre gemaakt bij de kinderoperette met zelfs samen een hoofdrol! Maar goed, t wordt vast erg gewaardeerd maar we worden ook erg uitgelachen. Dan zingen zij t liedje voor ons. Nou ja, ook prima iedereen blij, applaus toe en we gaan weer verder, nagezwaaid door onze nieuwe fans. We lopen weer terug langs t strand en nemen op Ko-sa n lekkere cappucino. Daarna gaan we zwemmen, het water is echt HEERLIJK, zo lekker warm, dit zou Johan Engeringh zelfs durven. Na t zwemmen ff zonnen en terug naar Twitter. Lekker ff douchen en lunchen. Een salade met nog wat bonusgerechtjes dit keer, mevrouwtje Twitter kan lekker kokkerellen hoor! Ff lekker de hangmat in, boekie lezen, chillen echt vakantie dit. 's Middags lopen we nog een rondje de andere kant op, ook weer lekker. Nog ff lummelen in onze privé tuin en hangmat en om 6 uur naar Ko-sa. Dat is 100 meter verder op. Onderweg staan een paar lantaarnpalen met een lichtknopje op de paal, kunnen we zelf t licht aan doen, of uit doen als we naar huis gaan. We hebben afgesproken met Leo en Tilly. Eerst een borrel en dan lekker samen eten. Cassavevis met gebakken aardappels en sla. Echt heerlijk. Nog nooit van cassavevis gehoord, schijnt ruim n meter lang te zijn, als ie nog heel is dus, maar vooral erg lekker. Toetje toe, buikjes vol. Morgen gaan we samen naar Elmina, n vissersdorpje in de buurt met slavenforten.