willy-en-pe-in-afrika

Goodbey

Vandaag wordt onze laatste dag op Hanukkah. We hebben niet echt n plan wat te doen, maar dat wordt hier moeiteloos ingevuld. We gaan eerst ff rondje lopen. Onderweg komen we langs 2 dames die de was aan t redden zijn. Tijdens het ophangen is de waslijn ingestort. Maartje en ik gaan helpen. Als alles weer enigzins gerestaureerd is gaan we weer verder. Ben bang dat t hele hussie weer op de grond ligt voor we de hoek om zijn. Maar goed we hebben ons best gedaan. Weer terug op Hanukkah nemen we afscheid van Maartje want die gaat weer naar huis. Jammer hoor, het was bar gezellig dat ze er was. Rond half 10 komt Mariette, daar heb je t al. Aan de bak maar weer. We gaan weer fotoos maken en ze worden geweldig. Ze worden pas rond de Kerst gebruikt dus jullie moeten nog even geduld hebben. Dan tijd voor n bakkie. Na de lunch gaan Ilse en ik met Afia en Kwabema shoppen. Kwabema start in November op de universiteit in Cape Coast. Hij gaat daar intern en heeft dus spullen nodig. Ik heb van diverse mensen geld gekregen en Laura heeft sleutelhangers en armbandjes verkocht in de salon. Van dit geld gaan we nu inkopen doen, mooie start voor die knul. We gaan eerst naar de Melcom. We scoren een rijstkoker, waterkoker, kookplaatje, blender en borden, bestek enz. Dan naar de markt voor de pannen. We scoren een mooie pannenset en de uitzet is compleet. Kwabema is ontzettend blij dus dank voor alle hulp!! Het is weer bloody hot en we gaan gauw naar n taxi. Met de taxi nog even langs de ijsshop. Vanavond trakteren we de kids als afscheid op n ijsje. Maar goed, tis Ghana. Shop 1 is dicht, shop 2 is dicht, shop 3 is gelukkig open. 80 IJsjes inladen en dan start de auto niet. Das lekker met 80 ijsjes in de kattenbak bij 34 graden. We gaan de ijswinkel nog maar ff in en de taxichauffeur gaat op zoek naar een andere taxi. Na 10 minuten komt ie aanrijden met een nieuwe bolide. Spullen overladen en gauw weer naar Hanukkah, ijsjes in de vriezer. Tijd voor een heeeeeeele koude douche. Zowaar met een straal waarmee ik mn haar kan wassen, TOP! Dan lekker een koud biertje met mn maat Leo. Om 5 uur worden we op het plein verwacht voor ons Goodbey. De kinderen dansen en zingen in groepjes en we worden plat geknuffeld. Moses heeft voor ieder van ons nog een prachtig woordje. Heel bijzonder om mee te maken. Ik heb het al 2 x eerder meegemaakt maar het blijft toch heel intens en speciaal. Daarna worden de ijsjes uitgedeeld, een echte traktatie. Dan gaan we met Mariette en Moses naar Aroma City om nog lekker een keer te eten met elkaar. Na afloop nog een borrel in de zomerhut en dan naar bed. Morgen om 6 uur op, om 7 uur gaan we met de taxi naar Cape Coast