willy-en-pe-in-afrika

De markt

Vanochtend na het ontbijt ga ik met Nienke wandelen met een paar kids. Kwamé gaat mee in de rolstoel. De kids zingen tijdens het lopen, en rollen, uit volle borst in de maneschijn. Lekker toepasselijk bij 30 graden en volop zon. Na t lopen gaan we naar de markt. We zijn tenslotte meisjes dus er mag weer geshopt worden. Op de markt kijk je echt je ogen uit. Een kruiwagen is n transportmiddel of wordt gebruikt als winkel. Groentes worden mooi opgestapeld. Er staan parasols die aan de rand vol hangen met jurken, blousjes of bh's. En daar zijn er héél veel van. Potten, pannen, machettes natuurlijk ook heel normaal op de markt. Kettingen, slierten met zakjes chocomelkpoeder, limonadepoeder, koffie, maar ook waspoeder of maggiblokjes. Gebruikte limonadeflesjes weer gevuld met afwasmiddel, recyclen kunnen ze hier wel. En gelukkig zijn er ook kraampjes met gedroogde vis. Tussen al dit gekrioel staan er prayers. Een predikant die door een vaak slechte microfoon en n nog slechtere box uit de bijbel staat te lezen of nog erger...zingen. En zo'n box kan alleen maar heel hard. Maar goed het hoort erbij en het is een kleurig geheel en we vermaken ons opperbest. Ik scoor nog n echte Calvin Klein jeansjurk voor 2 euro, mijn dag kan niet meer stuk! We nemen bofrot, een soort oliebol, mee voor bij de koffie. We lopen nog even maar een winkeltje langs de weg waar ze leuke tassen verkopen en wat denk je??? Tuurlijk heb ik er ééntje, joepie! Dan met de taxi weer terug. We kunnen meteen lunchen, pannekoeken. Daarna ga ik met Leo naar de 4e en laatste container. We halen de luiers, maandverband en verbandmiddelen die we zo kunnen pakken eruit. Ik vind ook nog 2 kroontjes, vast bedoeld voor Leo en mij. We doen ze op en roepen onszelf uit tot King en Queen van deze container. Desmond erbij met de kruiwagen en karren maar. Maar tis veel en erg warm. Gideon komt met de pick-up inderdaad dat gaat veel sneller. Ook nog wat zakken kleding mee die zoeken we in de zomerhut wel uit. Alles gaat direct naar de juiste opslagplek. Als we alle dagen een stukje doen gaan we deze klus ook wel fixen, of in ieder geval een groot deel. Als alles klaar is weer lekker n koude douche. We gaan nog ff chillen en dan eten. Yam en spinazie met ei en tomaat. Sla en fruit dik voor mekaar weer. 's Avonds lekker chillen. Morgen is Ilse jarig dus we hebben n feestje! Wel zonder taart ben ik bang want dat is hier nogal n dingetje. Maar n feestje zal t evengoed wel worden!

Sandra

Zo ff alles bijgelezen en alle foto's bekeken. Wat een fantastisch avontuur weer. Erg leuk om mee te lezen zoals je schrijft is het net of je erbij bent. Vanavond een extra neut en taart denk voor de verjaardag van Ilse. Ilse van harte gefeliciteerd met je verjaardag en veel plezier verder samen in Ghana!!!