willy-en-pe-in-afrika

De dorpjes

Vanochtend na het ontbijt ga ik naar de dining hall. Ik ga de hoezen die de mama's hebben gewassen om de matrasjes doen. Emanuelle helpt me, toppertje! Na een kwartiertje komt Nienke me halen, we gaan naar de dorpjes, YES!! Dit is nou echt mijn uitje en er staat genoeg klaar. Ik ga met Nienke en Lotte bij Gideon in de pick-up. De rest bij Moses in de auto. We rijden naar een dorpje waar ik 5 jaar geleden met Pé, Juud en Boyte ook ben geweest. De tijd heeft hier stil gestaan. Er is hier echt niks veranderd. Wel heel leuk om te zien. Er komen meteen mensen aanlopen en we beginnen netjes met uitdelen. Het wordt al gauw zakken neerzetten en zelf pakken. Oma's hebben dringend baby kleding nodig en oude mannen lakens, zeg het maar. In no- time is alles verdeeld en iedereen gaat zwaar beladen naar z'n hutje. Wij rijden door naar de ouders van Maafia. Zij wonen een stukje verder, paadje door de bush en dan zijn we er. Ook dit is nog helemaal hetzelfde. 2 Hutjes bij elkaar, kippenhok, geitenhok met daarboven de maisopslag en in t midden een grote kookketel op n vuurtje. Ik herken direct Maafias vader. Ook hier brengen we wat zakken kleding. Moses verteld dat Mattias in November komt om hier een zelfvoorzienende farm te maken. Daarna weer richting Sunyani. De laadbak is leeg dus daar kunnen wij in. Heerlijk, haren in de wind, prachtige natuur, slechte wegen en kogelhard genieten!! We rijden weer langs het dorpje. De mensen zwaaien en 1 man heeft over zijn zwarte overhemd een blauw dameshemdje aan. Prima hoor, hij kan het hebben. Tegen de middag komen we weer aan op Hanukkah. Er staat een waar feestmaal voor ons klaar. Rose heeft 'hotdogs' voor ons gemaakt. Broodjes roosteren, plat rollen, gebakken worstje erin, dichtrollen, paneren en dan in olie frituren. Echt Rossi-receptje zeg maar. Gefrituurde yam erbij, omeletbroodjes en n soort rostirondjes van broodkruim en ei. Je mag er wat van vinden maar we hebben zitten smullen. Na de middag ga ik weer verder aan de matrasjes. De werkmannetjes zijn inmiddels begonnen aan t nieuwe dak op de container. Ze hebben de vaart er lekker in. Later op de dag brengen we de matrasjes naar de container, weer n klus plat. We zoeken nog ff t één en ander uit en om half 5 houden we t voor gezien. Het is héééééél warm en tijd voor n koude douche. Warme douche zit er trouwens niet in want uit de warme kraan komt ook koud water. De straal is lekker skinny dus t is ff dansen om alles schoon te krijgen, maar t knapt weer lekker op. Mn voetjes was ik met sunlightzeep. Als mn was er schoon van wordt, worden mn voeten dat ook wel. Wassen doen we hier ook in een emmertje koud water en dus mn blokje sunlightzeep. Lekker basic maar het werkt. Daarna een lekker koud biertje, we hebben m weer dik verdiend! 's Avonds eten we noodles met groente, sla en veel fruit. Tijdens het eten begint het te hozen, echt n stortbui. Gauw dooreten en als t droog is verkassen naar de veranda. Even later begint het weer, het stuitert echt. Dus van de veranda toch maar naar binnen. Na het eten gaan we nog even naar de kids, helpen met huiswerk maken. Ik help Nobel, een jongetje van 6. Hij doet zn stinkende best. Ik vraag of hij mn bril op wil dan gaat t misschien nog beter. Nou ja, de foro's spreken voor zich. Daarna nog ff lekker nazitten en naar bed

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!